Kingdoms of Amalur: Reckoning -ennakko

Kingdoms of Amalur: Reckoning on EA:n lanseeraama, Big Huge Gamesin ja 38 Studios -pelitalojen rakentama roolipeli. Amalur saapuu Xbox 360 -konsolin lisäksi myös PS3:lle ja Windowsille.

ShoutHill pääsi vierailemaan Digiexpo-messujen aikaan myös EA:n keväällä lanseerattavan Kingdoms of Amalur: Reckoning -pelin ennakkotestauksessa. Muutaman tunnin pelisessioiden myötä kevään odotuslista kasvoi yhdellä uudella tuotoksella.

Vain yksinpelin tarjoavan roolipeliseikkailun taustalta löytyy koko joukko vaikuttavia nimiä. Pelin suunnittelusta on vastannut Ken Rolston, joka on kerännyt kannuksensa esimerkiksi The Elder Scrolls III: Morrowind- ja The Elder Scrolls IV: Oblivion -peleillä. Pelin juonen ja tarinan kimpussa on puolestaan paininut Robert Salvatore, jonka pelikansa muistaa esimerkiksi miehenä The Icewind Dale -trilogian taustalla.

Tekijöiden taustoja katsellessa käy nopeasti selväksi, että EA on ottanut tosissaan haasteen hyvän roolipelin kehittämisessä. Helsingin messukeskuksessa peliä oli lehdistölle esittelemässä päätuottaja David Luoto. Suomalaisista sukujuurista periytyvä kalifornialaistuottaja aloitti tilaisuuden kertomalla pelin kehityskaaresta.

Yleisten tarinoiden jälkeen innostunut testijoukko pääsi asiaan ja lähestulkoon lopullista versiota vastaava tuotantobeta joutui armottomien kriitikkojen testauksen kohteeksi. Pelailun ohessa jututimme Luotoa lisää erityisesti pelin versioeroista sekä kehitysprosessin vaiheista.

Luodon mukaan pelin rakentaminen tietokoneen lisäksi konsoleille ei ole rajoittanut tekijöiden luovuutta .Vaikka pc-versio onkin graafisesti kaunein, nykykonsolien tehot riittivät pelin ja sen maailman kuvaamiseen ongelmitta.

Microsoftin Xbox 360 -pelikonsoli ja koko nykyinen konsolisukupolvi alkaa kääntyä elinkautensa loppupuolelle. Luodon mukaan laitteiden viimeisetkin tehot alkavat olla valjastettuna pelin pyörittämiseen, sillä kokemusta keränneet kehittäjät osaavat jo ottaa raudasta irti suurimman osan väännöstä. Taitavaa kehitysryhmäänsä arvostavan Luodon mukaan tehoeroja konsolien välillä ei normaalissa pelikehityksessä tarvitse miettiä.

Pelillisesti testattavana ollut Amalurin konsoliversio ei vielä vastannut lopullista tuotetta. Mukana näkyi lähinnä pieniä grafiikkaongelmia, kuten ilman päätä liikkuva pelihahmo. Lopulliseen versioon pienet hiomattomuuden luvattiin tietenkin korjata.

Pikkuongelmista huolimatta pelin ulkoasu on erittäin kaunis. Värikäs pelimaailma toimii hyvin, hahmoanimaatio on ensiluokkaista ja maisemat todella kauniit.

Taistelukohtaukset ovat kaunista katseltavaa. Tarkasti ja yksityiskohtaisesti toteutetut viholliset lyödään ketoon sellaisella efektitulitukselta, että heikompaa alkaa hirvittää. Graafisesti peli näyttää hämmentävän hyvältä.

Tuottaja-Luoto ei peitellyt tyytyväisyyttä pelin ulkoasuun, vaan kertoi tuotantotiimin onnistuneen pelissä loistavasti.Tavoitteena on ollut mystisen ja näyttävän pelimaailman luominen.

Kolmen tunnin testisession perusteella haasteessa on onnistuttu ensiluokkaisesti; nopean ensitutustumisen jälkeen Amalur alkoi kiehtoa jopa testiryhmään kuulunutta anti-roolipelaajaa.

Laajan pelimaailman lisäksi myös hahmokehityksessä riittää tutkittavaa. Pelin taitopuu on monipuolinen ja jakautuu useisiin eri polkuihin. Hahmoa kehittäessä haluttujen kykyjen valinta ja tasapainotus on kokonaan oma tieteenalansa, johon voi paneutua tuntikausiksi. Mikäli asia ei kiinnosta, pelihahmon kehitys onnistuu myös valitsemalla taitoja umpimähkään.

Ennakkoversion testauksen perusteella pelimekaniikka on kunnossa. Peruspelattavuus on pidetty yksinkertaisena ja turhaa nysväystä on onnistuttu välttämään. Esimerkiksi tavaroiden kerääminen kuolleilta vihollisilta onnistuu pelaajaan niin halutessa yhdellä napinpainalluksella.

Pelimekaniikka on hiottu kautta linjan. Takaapäin kuvattuja roolipelejä liian usein vaivaavat kameraongelmat eivät vaivaa Amaluria, sillä kuvakulmat eivät vaeltele ja hahmon ohjaaminen onnistuu vaivatta.

Tuotannolliset arvot ovat kautta linjat erittäin hyvällä tasolla. Kauniin ulkoasun lisäksi äänimaailma tukee mystistä vaikutelmaa ja rakentaa tunnelmaa ensiluokkaisesti.

Lopullisen pelin laatuun vaikuttaa runsaasti pelin juoni, jonka arviointiin muutaman tunnin testisessio oli aivan liian lyhyt aika. Kokonaisuutena Amalur oli testiryhmälle todella positiivinen yllätys.

Pelin suurin ongelma on sen tavoite miellyttää kaikkia pelaajia. Paatuneen roolipeligurut haluavat peliin syvyyttä ja monipuolisuutta jopa sillä tasolla, että aloitteleva pelaaja säikähtää ja ryntää kilpailevien seikkailujen pariin. Uusi pelaaja haluaisi pelimekaniikan olevan tarpeeksi yksinkertaista, jotta lillukanvarsien sijaan voisi keskittyä taisteluihin ja pelin tarinaan.

Amalur pyrkii miellyttämään molempia kohdeyleisöjä. Se tekee sen kiistatta paremmin kuin monet kilpailijansa. Pelaajien reaktiot nähdään kevään aikana, kun pelin lopullinen versio saapuu kauppoihin helmikuussa.

Kingdoms of Amalur: Reckoning saapuu Xbox 360:n lisäksi PS3- ja PC-alustoille.

ShoutHill-blogi

ShoutHill käsittelee elämän hyvien juttujen koko kirjon. Tekniikasta digiviihteeseen ja saliohjelmista mobiilisoftiin, blogistimme jakavat vinkkejä mielenkiinnonkohteistaan.