920x515_singapore_sparks

Räiskintähitti takoo töynää – onko menestys silti toivottua heikompi?

Tämän syksyn räiskintäpelihitistä ei ole epäilystä, ei ainakaan mikäli katselee pelien tekijöilleen takomaa rahavirtaa. Kärkipaikalta löytyy tänäkin vuonna tuttu nimi.

Activision-Blizardin Call of Duty -sarja on vuosituhannen vaihteesta saakka takonut tekijöilleen miljoonia ja taas miljoonia dollareita. Vaikka pelisarjaa on syytetty – eikä aivan perusteitta – rahastuksesta lisäsisältöjen muodossa, on viihteellinen räiskintä kelvannut pelaajille.

Pelisarjan tuorein osa, Call of Duty: Black Ops II on kelvannut pelaajille ennätysmäisen hyvin. Peli on käynyt kaupaksi, sillä ensimmäisenä myyntipäivänään se toi tekijöilleen yli 500 miljoonan dollarin tulot.

Peli on valloittanut myös Suomen pelimyynnin, myydyimpien pelien listalla se on edelleen ylivoimaisena ykkösenä. Jotain on silti muuttunut: tänä vuonna peli on napannut 500 miljoonan dollarin tuloksen maailmanlaajuisesti. Viime vuonna MW3 – sarjan edellinen osa – takoi ensimmäisenä päivänä 400 miljoonan dollarin myynnin. Erona on se, että tuo myynti käsitti vain Yhdysvaltojen ja Britteinsaarten myynnin.

Käytännössä pelaajien mielenkiinto uuteen Black Ops II -peliin saattaa olla siis Activisionin odotuksia heikompaa. Tästä pelistudio saa toisaalta syyttää vain itseään: monet pelaajat ovat närkästyneet yhtiön tavasta laskuttaa lisäsisällöistä kovia summia: muutaman karttapaketin ostanut pelaaja on nimittäin äkkiä tuplannut pelin hinnan.

ShoutHillin tiimi on testannut peliä perusteellisesti. Prestige-huuruissa verkkopeliä takovan toimituksen edustaja pyritään saamaan koneelle arvostelun translitterointia varten mahdollisimman pikaisesti.

ShoutHill-blogi

ShoutHill käsittelee elämän hyvien juttujen koko kirjon. Tekniikasta digiviihteeseen ja saliohjelmista mobiilisoftiin, blogistimme jakavat vinkkejä mielenkiinnonkohteistaan.