Don Mattrick esitteli: tässä on Xbox One

Xbox One – tässä kaikki tiedot odotetusta uutuudesta

Don Mattrick esitteli: tässä on Xbox One

Don Mattrick esitteli: tässä on Xbox One

Ohjelmistoyhtiö Microsoft esitteli eilen ympäri maailmaa välitetyssä tilaisuudessa uuden Xbox-pelikonsolinsa, joka tulee kauppoihin ensi jouluna. Xbox One ei esittelyn perusteella mullista pelaamista, mutta tekee kaiken paremmin kuin nykyinen sukupolvi.

Ensimmäinen yllätys on konsolin nimi: Xbox One ei ollut veikatuin ehdokas. Nimi viittaa konsoliin olohuoneviihteen yhdistävänä laitteena.

Teknisesti laite vaikuttaa äärettömän kykenevältä. Kahdeksan suoritinydintä, blu-ray-asema, kahdeksan gigatavua keskusmuistia ja 500 gigan kiintolevy tarjoavat tehoa äärimmäisen näyttäviin peleihin. Uutta on myös uusi arkkitehtuuri, jonka avulla kehittäjät pääsevät hyödyntämään laitteistoa entistä paremmin. Käytännössä tämä tarkoittaa parempia optimointeja ja hienompia pelejä, mutta vaatii kehittäjiltä opettelua.

Kuin kermana kakun päällä, mukana on vielä uusi Kinect, joka on tuntuvasti aikaisempaa tarkempi. Uusi sensori sisältää täyden teräväpiirtotarkkuuden kameran, mikä mahdollistaa esimerkiksi Skype-videopuhelut. Samalla se lukee hurjan määrän dataa ja mahdollistaa väitteiden mukaan jopa henkilön pulssin mittauksen.

_SB19608

Tarkat tekniset tiedot jätettiin kertomatta. Rivien välistä voi kuitenkin lukea, että teknisesti laite asemoituu vahvasti rinnakkain Sonyn PS4 -konsolin kanssa. Teknisellä puolella laitteet kilpailevat tasaveroisesti, mutta peliohjaimessa Microsoft loistaa. Kaikeksi onneksi toimivaa konseptia ei ole lähdetty muuttamaan. uusi peliohjain muistuttaa paljon nykyistä, vaikka mukana onkin yhtiön mukaan yli 40 teknistä parannusta. Merkittävin liittyy paristokoteloon, joka on korvattu paremmalla akustolla.

Sisältöpuolella Microsoft käytti paljon aikaa yhteistyösopimuksien ja tv-ominaisuuksien esittelyyn. Xboxin avulla voi katsoa televisiota ja vaihtelu elokuvien, pelien, verkkoselailun ja tv:n välillä sujuu helposti jopa eleillä. Ominaisuus vaikuttaa mukavalta, mutta sen käytännöllisyys Suomessa selviää vasta jatkossa: tällä hetkellä suurin osa Xboxin sisältöpalveluista ei ole toiminnassa pohjolan perukoilla.

Xbox Live -pelipalvelu jatkaa hyvällä linjalla. Perusteita ei muuteta, mutta esimerkiksi Achievementit muuttuvat dynaamisiksi, mikä parantaa tekijöiden mukaan pelikokemusta. Samalla mukaan tulevat pilvilaajennukset, jolloin esimerkiksi pelivideota tallentuu pilveen jatkuvasti ja käyttäjä voi jakaa merkkihetket halutessaan helposti ystävien kanssa.

Nettipelaajien kannalta tärkein uusi ominaisuus on Xbox Liven palvelinarkkitehtuuri, jonka hartioita vahvistetaan hurjasti: jatkossa peliverkon toiminnasta vastaa yli 300 000 dedikoitua palvelinta. Palvelulla on käytössään Xbox Onen julkaisun jälkeen saman verran vääntöä kuin koko maailmankaikkeudella vuonna 1999. Pelaajien kannalta uudistus tarkoittaa entistä sujuvampaa verkkopeliä ja lagin vähentymistä.

XboxMoviesTVUIENUSFinal

ESPN:n ja CBS:n sijaan pelikansaa kiinnostavat Xbox Onen julkaisupelit. Tämäkään sektori ei näytä pahalta: jouluna konsolin hankkiva pelaaja pääsee tuoreeltaan kiinni esimerkiksi Forza Motorsportin viidenteen osaan, uuteen Call of Dutyyn sekä tuoreisiin, uuden enginen EA-urheilupeleihin. Suomalaisittain merkittävin NHL 14 ei ollut Ignire-moottoripelien listalla. Johtuuko tämä NHL:n brändipienuudesta vai siitä että sarja uudistuu vasta jatkossa, ei ole tietoa.

Tuore Call of Duty: Ghosts nosti ihokarvat pystyyn. Peli jatkaa sarjan perinteitä, mutta uudella enginellä rakennettu peli näytti äärettömän hyvältä. Mielenkiintoisinta tulevaisuutta ajatellen on miettiä, miltä ensimmäinen Call of Duty näytti Xbox 360 -konsolilla: ei juuri miltään. Uuden konsolin tehot valjastettiin vasta tulevissa osissa, joten on jännittävää nähdä miten hienoja pelejä tuleva konsolisukupolvi jaksaa pyörittää.

COD Ghosts_Deep Dive

COD GhostsSomethings Burning

Call of Duty: Ghosts näyttää upealta.

Suomalaisittain lanseeraustilaisuus oli hienoa katseltavaa. Smartglass-ohjaimena käytetyn Lumian lisäksi esillä oli espoolaisstudio Remedyn Quantum Break -peli, joka yhdistää tekijöiden mukaan draamasarjaa pelillisin keinoin. Alan Wake -peleillä viimeksi loistanut pelitalo on tunnettu laatupeleistä, joten myös Quantum Breakilta on lupa odottaa paljon.

Remedyn Quantum Break vaikuttaa mielenkiintoiselta uudistukselta.

Remedyn Quantum Break vaikuttaa mielenkiintoiselta uudistukselta.

Microsoftilla on kova vauhti konsoliliiketoiminnassa ja se on selkeästi yhtiön menestynein rautapuolen projekti. Samaan aikaan kun älypuhelimet ja tabletit yskivät, Xbox-divisioona on parantanut vauhtiaan jatkuvasti.

Sonyn PS4 on herättänyt verkossa huomattavasti vähemmän ennakkopöhinää. On mielenkiintoista nähdä, miten laitteiden myyntiluvut lähtevät kehittymään, sillä molemmat laitteet ovat todellisia next-gen-ihmeitä.

Suurin osa peleistä tultaneen näkemään monialustapeleinä molemmille alustoille. Suurin kysymysmerkki on tahmeasti aloittanut Nintendo Wii U, joka jää tehoissa kauas huippulaitteista. Miten hyvin monialustapelit tulevat kääntymään Nintendolle on tuhannen taalan kysymys.

Ei vain kehuja

Täysin kritiikittä uusi laite ei uppoa edes nykyisiin Xbox-käyttäjiin: uusi laite on kuvien perusteella melkomoinen laitos. Laite on vähintään kolmanneksen leveämpi kuin nykyinen Xbox 360. Pelikonsoliksi laite on jo melko kookas. Kauneusvirhe lienee helppo antaa anteeksi, mutta alitajuntaisesti odotan jo laitteen Slim-versiota, jossa koko on saatu puristettua nykyistä pienemmäksi.

Fyysistä kokoa enemmän pelikansaa häirinnee konsoliin pelijulkaisijoiden vaatimuksesta tullut pelien pakkoasennus. Nykyisessä konsolisukupolvessa pelit asennettiin mikäli halua oli: jatkossa vaihtoehtoja ei ole. Asennus kestää aina aikansa, ja esimerkiksi PS3-konsolissa pakkoasennukset kuuluvat laitteen suurimpiin ongelmiin. Hyvänä puolena peliä voi pelata ilman levyä, mutta siihenpä positiiviset tiedot jäävätkin.

Ongelmallisempi on tieto, jonka mukaan Xboxin pelit sidotaan Xbox Live -tiliin. Pelin asennuksen jälkeen pelin lainaus kaverille ei siis todennäköisesti toimi mikäli pelijulkaisija tämän kieltää: mikäli ystävä pelaa peliä, oikeus pelaamiseen estetään aikaisemmalta omistajalta. Ominaisuuden avulla olisi ainakin teoriassa helppo estää myös käytettyjen pelien myynti ja pelaus kokonaisuudessaan. Kielto on ollut pelijulkaisijoiden märkä uni jo pitkään, mutta jää nähtäväksi uskaltavatko tekijät asettaa kieltoa suuren paskamyrskyn pelossa. Nykyinen rajoitus on siedettävä, kaverille myytyä tai lainattua peliä ei voi pelata konsolilla nykyisinkään.

 

ShoutHill-blogi

ShoutHill käsittelee elämän hyvien juttujen koko kirjon. Tekniikasta digiviihteeseen ja saliohjelmista mobiilisoftiin, blogistimme jakavat vinkkejä mielenkiinnonkohteistaan.